Pozycjonowanie stron intrenetowych

Pozycjonowanie stron – jak to działa i dlaczego strona Twojej firmy tego potrzebuje?

Pozycjonowanie stron internetowych – z pewnością doskonale znasz ten termin. Dla części proces całkowicie zbędny i abstrakcyjny, dla innych najtańszy w perspektywie czasu i najbardziej efektywny sposób pozyskiwania ruchu, a ostatecznie klientów przez stronę internetową.

Strony WWW stale walczą o pozycje w wynikach wyszukiwania Google, bo przynosi to nie tylko pieniądze, ale buduje również pozycję i wizerunek marki.

W tym artykule podpowiadam, jak pozycjonowanie stron internetowych może zyskać dla Ciebie wartościowych klientów, stały dopływ ruchu na stronę i rangę eksperta w branży. Powiem też nieco o tym, co powinieneś wiedzieć o działaniu wyszukiwarek internetowych, od czego powinieneś zacząć, zabierając się za pozycjonowanie strony i czego będziesz potrzebować.

Jak działają wyszukiwarki internetowe?

Zacznijmy od początku. Żeby dobrze zrozumieć czym jest pozycjonowanie i dlaczego w ogóle o nim dyskutujemy musisz orientować się w tym jak Google działa i jak czytać wyniki, które Ci daje.

W uproszczeniu każda wyszukiwarka dzieli się na dwie zasadnicze części:

  • Widoczną dla użytkownika (pole wyszukiwania gdzie wpisują zapytania oraz wyniki wyszukiwania w postaci linków, grafik, produktów itd.)
  • Niewidoczną dla użytkownika (mityczne algorytmy Google nazywane również robotami, które przeczesują Internet w poszukiwaniu jak najlepszych odpowiedzi na konkretne zapytania)

Lista odpowiedzi, jaką otrzymujemy po wpisaniu czegoś w pole wyszukiwarki to ranking wyszukiwania. To o pozycje w nim „bijemy się” poprzez pozycjonowanie.

No właśnie, bijemy się. Ale właściwie po co? Dlaczego chcemy być wysoko w rankingu wyszukiwania?

Odpowiedź jest bardzo prosta i na pewno znasz ją z własnego doświadczenia. Kiedy szukasz czegoś w Google zazwyczaj przeklikujesz kilka pierwszych wyników, rzadko kiedy zaglądając poza pierwszą stronę, mam rację? No właśnie, co ważne nie robisz tak tylko Ty. Robi tak większość użytkowników Google, również Twoi klienci – obecni lub potencjalni. Dlatego im wyżej algorytmy wyszukiwania nas pokażą, tym lepiej.

Ok, zadasz jednak pytanie – kto w ogóle decyduje o tym, że jedna strona jest wyżej od drugiej? Wspomniana wcześniej druga, niewidoczna dla nas część wyszukiwarki – algorytmy Google przeszukujące Internet wzdłuż i wszerz. Sprawdzają one witryny, zapoznają się z ich treścią, kwalifikując ją do konkretnych kategorii tematycznych i ostatecznie oceniając ich wartość. Jeśli będzie ona na wystarczająco dobrym poziomie, trafia do tzw. indeksu.

Algorytmy google oceniają wiele aspektów danej witryny. Począwszy kwestii technicznych, czyli od tego jaka jest struktura strony, poprzez treści na stronie i zawartość słów kluczowych, aż po tak zwane linkowanie (o tym za chwilę).

Pozycjonowanie stron w Google

Pozostaje jeszcze jedna ważna kwestia – co konkretnie decyduje o tym, że strona może znaleźć się w wynikach wyszukiwania i w dodatku na wysokiej pozycji? Czynniki rankingowe.

Czynniki rankingowe Google

Wyszukiwarkę google znamy wszyscy. Wyobraź sobie wszystkie możliwe działania i elementy wpływające na pozycje stron w wynikach jej wyszukiwania – to właśnie czynniki rankingowe.

Specjaliści SEO nieustannie prowadzą dyskusję na temat ich liczby. Dla niektórych istnieje kilkanaście, dla innych kilkadziesiąt czy nawet kilkaset. Google potwierdziło tylko kilka z nich, a liczba ciągle rośnie, głównie przez ciągle pojawiające się, nowe zmiany w algorytmie wyszukiwarki. Wyłapanie wszystkich czynników jest właściwie niemożliwe, trudno również oceniać ich wagę, w różnych sytuacjach może być ona bowiem inna.

Wszystko opiera się na testowaniu. Pozycjonowanie stron internetowych to można by powiedzieć seria prób i błędów, wszystko po to, by „wstrzelić się” w wymagania, które stawiają algorytmy wyszukiwarek. Czy na wszystkie czynniki mamy wpływ? Jestem pewny, że o istnieniu wielu z nich nadal nie mamy pojęcia, więc… oczywiście nie. Spełnienie części czynników może równie dobrze, mimo naszych prób – nie wpłynąć w ogóle na pozycję strony. Warto jednak szukać i pamiętać o najważniejszym – użyteczności dla użytkowników.

W końcu na tym polegać mają działania SEO – na dostarczeniu użytkownikom najlepszej możliwej odpowiedzi na ich zapytania, najtrafniejszego produktu czy usługi. Pamiętaj, że to jest Twoje główne zadanie jako właściciela strony. Czas na to, by opowiedzieć trochę o tym, w jaki sposób to robić.

Elementy składowe pozycjonowania

Zacznijmy od podstaw

Pozycjonowanie stron internetowych to cztery główne elementy, o których należy pamiętać:

  • treści na stronie,
  • kwestie techniczne związane z działaniem witryny,
  • link building
  • oraz analityka.

Treści na stronie – jeśli chodzi o pozycjonowanie stron, to dobry content marketing to absolutna podstawa. Treści muszą być wartościowe, wyczerpujące temat, najlepiej oparte na specjalistycznej wiedzy i doświadczeniu. Google szuka dla swoich klientów najlepszych odpowiedzi. Właśnie dlatego pozycjonerzy lub osoby odpowiedzialne za treści na stronie tworzą dokładne i czytelne artykuły pełne kompleksowej wiedzy, szczegółowe opisy produktów i usług. Gdybyś kiedykolwiek zastanawiał się, dlaczego firma SEO ciągle bombarduje Cię mailami dotyczącymi kolejnego wpisu na blog, to już wiesz – wartościowych treści na stronie nigdy mało!

Jeśli interesuje Cię tematyka treści, to przeczytaj całą serię artykułów, którą napisałem w formie przewodnika o skutecznym content marketingu.

Kwestie techniczne – Twoja strona musi działać poprawnie. Co to znaczy? Powinna być prawidłowo napisana (mówię tutaj o kodzie strony), dostępna dla użytkowników oraz robotów i co ważne – szybko ładująca się. Wszystkie te elementy łączą się ze sobą. Sam pomyśl – co z tego, że będziesz miał na stronie pełno fantastycznych, wartościowych treści, skoro roboty nie będą mogły się do nich dostać, a użytkownik porzuci pomysł przeczytania ich gdy będzie musiał zbyt długo czekać na ładujące się treści na stronie. Jeśli dopiero tworzysz stronę internetową, to skorzystaj z pomocy pozycjonera w trakcie jej budowy. Jeżeli już należysz do grupy właścicieli stron, to być może potrzebna będzie optymalizacja strony internetowej. Wież mi, że w obu przypadkach dodatkowy koszt stworzenia strony internetowej szybko się zwróci. Oczywiście to samo dotyczy sklepów internetowych.

Link building – przed chwilą wspomniałem o linkach prowadzących do artykułu blogowego. Linkowanie wewnętrzne na stronie to jednak nie wszystko. Istotne jest również pozyskiwanie linków z innych miejsc w Internecie. Właśnie na tym skupia się link building, na szukaniu stron internetowych o podobnych, wartościowych treściach i umieszczaniu tam odnośnika kierującego do naszej strony. Przy okazji pamiętaj o umieszczaniu słów kluczowych w tych linkach. Im więcej wartościowych linków tym lepiej dla naszej pozycji w wynikach wyszukiwania!

Analityka – element, który zbiera w sobie poprzednie trzy, a który często bywa niedoceniany. Pozycjonowanie strony internetowej, to także analityka – obserwowanie kto, z jakiego źródła i z jakim efektem odwiedza naszą witrynę. Dzięki stałej kontroli tych informacji jesteśmy w stanie reagować zarówno na pozytywne, jak i negatywne trendy w ruchu, czy wynikach wyszukiwania. Przeglądanie danych, a co za tym idzie testowanie kolejnych rozwiązań, nowych słów kluczowych pozytywnie wpłynie na wyniki naszych stron internetowych. Warto też sprawdzać rezultaty wykonanych działań – czy pozytywnie wpłynęły na nasze strony w wynikach wyszukiwania. Pamiętasz kiedy wspominałem na początku artykułu, że pozycjonowanie strony internetowej to seria prób i błędów? Analityka pozwala na wyszukiwanie możliwości, jakie ma przed sobą dana strona internetowa!

Treści na stronie, technikalia, linki i analityka przekładają się na konkretne działania, jakie wykonuje się na i poza stroną. Są to tzw. On-Page SEO oraz Off-Page SEO. Co wchodzi w ich skład?

seo w pozycjonowaniu stron oznacza optymalizację strony pod wyszukiwarki
SEO – można przetłumaczyć na optymalizacje strony pod silniki wyszukiwarek

On-Page SEO (działania na naszej stronie)

Działania na stronie możemy podsumować jako pracę nad treścią oraz kwestiami technicznymi związanymi z pozycjonowaniem stron internetowych.

  • Optymalizacja każdego rodzaju treści na stronie – aby były poprawne gramatycznie, czytelne, świeże, aktualne, wyczerpujące temat, a jednocześnie interesujące. Ponadto muszą idealnie odpowiadać na potrzeby użytkownika danej strony, zawierać słowa kluczowe, nagłówki i wysokiej jakości, wartościowe grafiki.
  • Linkowanie wewnętrzne – linki to takie „drogi”, po których możemy prowadzić zarówno roboty, jak i użytkowników. Odpowiednie zaplanowanie układu linków wewnętrznych pozwoli jednym i drugim na dotarcie do wszystkich zakamarków Twojej strony. Dzięki temu przyspieszamy proces indeksowania, jak również kwestię tego jak szybko Google ją zrozumie, odczyta jej tematykę i oceni. Pamiętaj także, że linkowanie wewnętrzne również należy wykonywać przy użyciu słów kluczowych.
  • Szybkość ładowania strony i praca nad nią, aby zapewnić dobry odbiór strony zarówno dla robotów podsyłanych przez wyszukiwarkę google, jaki i bezpośrednio Twoich gości – czyli możliwych klientów.
  • Dostosowanie strony do wymogów Google odnośnie wyświetlania na urządzeniach mobilnych (strona powinna przejść Google Mobile Friendly Test). Aktualnie wszystkie strony internetowe powinny prawidłowo działać na smartfonach.
  • Przyjazne adresy URL i ich optymalizacja (muszą być możliwie krótkie i czytelne). Tutaj też pamiętaj o dodaniu słów kluczowych. W końcu to odpowiedzi na nie szukają użytkownicy.
  • Optymalizacja znaczników Meta Tags.

Wskazówka | Meta Tagi to znaczniki zawierające informacje dotyczące zawartości strony internetowej. Część z nich jest widoczna dla użytkowników m.in. tytuł (Meta Title) czy opis strony (Meta Description), które wyświetlane są w wynikach wyszukiwania. Więcej dowiesz się o tym z artykułu na blogu mojej firmy poświęconemu meta tagom odpowiednio – meta title oraz meta description.

  • Dodanie na stronie znaczników Shema.org
  • Zadbanie o pozytywne doświadczenia użytkowników (tzw. UX)

Off-Page SEO (działania poza naszą stroną)

Najważniejszy czynnik to zdecydowanie link building, czyli zdobywanie wartościowych linków prowadzących do naszej strony.

Dba się o niego na różne sposoby. Możesz np. zainwestować w przygotowanie i opublikowanie artykułu sponsorowanego, udzielać się na forach tematycznych lub (co jest wymarzonym scenariuszem) napisać tak dobry artykuł, że inni użytkownicy będą udostępniać go na swoich mediach społecznościowych lub stronach. Prowadząc witrynę internetową powinieneś dążyć do uzyskania jak najlepszych wyników właśnie z dobrych treści, które tworzysz. Nie bez powodu powstało powiedzenie „content is king”.

Poza linkowaniem off-page SEO możesz także realizować przez:

  • Aktywne działanie w mediach społecznościowych, które też mogą być elementem strategii pozycjonowania,
  • dbanie o prawidłową optymalizację wizytówki firmy w Google Moja Firma – zwłaszcza, jeśli interesuje Cię tak zwane pozycjonowanie lokalne (czyli przypisane do konkretnej lokalizacji np. miasta),
  • wspominając o swojej stronie w przestrzeni Internetu (również bez linka do niej),
  • dbanie o dobrą opinię firmy, nie tylko tą online.

Rozpoczynając pozycjonowanie strony – od czego powinienem zacząć?

Od zadania sobie kilku podstawowych pytań:

  • Czy pozycjonowanie stron w ogóle jest dla mnie?
  • Czy moja wiedza na temat procesu pozycjonowania stron jest wystarczająca, bym samodzielnie mógł działać?
  • Czy dysponuję odpowiednim budżetem?
  • Czy mam czas by pozycjonować?
  • Czy wiem co chcę osiągnąć za pomocą pozycjonowania?

Odpowiem po kolei.

Czy zawsze warto pozycjonować?

Odpowiem szczerze – nie, nie zawsze. Kiedy więc spróbować?

Po pierwsze, gdy użytkownicy już szukają Twoich usług albo produktów w Internecie. To bardzo ważne! Po drugie, gdy działasz na rynku lokalnym lub Twoja oferta jest niszowa (w takim przypadku łatwiej osiągnąć szybkie efekty pozycjonowania). Ostatnim warunkiem powinna być Twoja własna wiedza i możliwości czasowe. SEO trwa, czasami długo. Tworzenie treści na stronie, analizy i optymalizacja strony są czasochłonne.

Pozycjonowanie strony odpuść gdy np. masz nową witrynę dla swojego sklepu internetowego i szukasz możliwości szybkiego zwrotu przy ograniczonym budżecie. Konkurencyjna branża również nie pomaga – odzież czy elektronika to dziedziny, w których niezwykle trudno będzie się przebić. Większość słów kluczowych jest już zagospodarowana przez konkurencję.

Pozycjonowania strony nie używa się również do promowania produktów, które są nowe i nie istnieją jeszcze w świadomości klientów. Ograniczeniem możliwości pozycjonowania strony może być również jej system CMS – im bardziej ograniczone jego możliwości, tym gorzej. Zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych.

Czy wiem wystarczająco wiele by pozycjonować stronę www?

Na to pytanie musisz odpowiedzieć sobie sam. Podpowiem Ci jednak bez owijania w bawełnę. SEO to ciężki kawałek chleba. Jeśli wydaje Ci się, że coś tam wiesz, ale nie jesteś pewien czy to prawda – odpuść. SEO zmienia się na bieżąco, czasami z miesiąca na miesiąc wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmu Google. Musisz mieć na to wszystko czas, a przez to możesz nie mieć czasu na Twój biznes!

pozycjonowanie strony internetowej

Co więc zrobić, jeśli tej wiedzy Ci brakuje, a bardzo chcesz i potrzebujesz pozycjonowania? Zwróć się do agencji. Ma to kilka istotnych zalet, które musisz wziąć pod uwagę:

  1. Specjaliści SEO mają wiedzę i czas, aby odpowiednio zająć się Twoją stroną.
  2. Efekty pozycjonowania będą prawdopodobnie widoczne o wiele szybciej, niż gdybyś zajął się sprawą sam.
  3. Agencje mają dostęp do narzędzi znacznie ułatwiających prace pozycjonerskie, które dla zwykłych śmiertelników są zwyczajnie nieprzydatne (np. Google Search Console) lub przede wszystkim za drogie. Narzędzia takie jak Ahrefs, Senuto czy Surfer to całkiem poważne koszty!

Skoro jesteśmy przy agencji, to możemy poruszyć kwestię, która wywiera zawsze sporo emocji – kosztów jakie niesie ze sobą pozycjonowanie stron.

Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych?

No właśnie, na co w ogóle wydaje się pieniądze w SEO? Prawdę mówiąc na wiele rzeczy, a do tego zawsze można zrobić coś więcej…

  • Jeśli korzystasz z pomocy specjalistów, co miesiąc będziesz musiał płacić za ich czas oraz wiedzę, ale nie tylko. Pamiętaj, że oni również potrzebują narzędzi, które ułatwią i przyspieszą ich pracę, a także pozwolą na szczegółowe raportowanie efektów Tobie!
  • Jeśli pozycjonujesz samodzielnie, koszty prawdopodobnie będą mniejsze. Sam jednak pomyśl, budżet musisz przeznaczyć nie tylko na oprogramowania, narzędzia czy koszty publikacji artykułów. Musisz dodatkowo policzyć koszty zdobywania wiedzy – kursy, książki, szkolenia, webinary. Jeszcze raz – pamiętaj również, że oprócz pieniędzy płacisz dodatkowo… swoim czasem, którego nie poświęcasz na rozwój firmy.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej odnośnie kosztów pozycjonowania, to zapraszam do zapoznania się z wpisem na mojej stronie firmowej pt. Cennik pozycjonowania.

Ile trwa pozycjonowanie strony? Czy mam na to czas?

Pozycjonowanie strony internetowej to nieskończony proces. Czasami osiągnięcie zadowalających efektów to kwestia 2 miesięcy, czasami 6, a czasami roku lub więcej. Zadając sobie więc pytanie, czy masz na to czas, musisz myśleć kilka miesięcy, a nawet lat do przodu.

Czas to kluczowy zasób dla procesu pozycjonowania stron. Bez względu na to czy pracujesz sam, czy oddelegowałeś kwestię pozycjonowania specjalistom, musisz wziąć pod uwagę kilka kwestii:

  1. Efekty w SEO przychodzą z różną częstotliwością. Po jakiejkolwiek optymalizacji witryny zazwyczaj będziesz musiał trochę poczekać na wyniki. Zasoby Google są ograniczone, roboty nie przybiegną na Twoją stronę na zawołanie. Gdy już jednak na nią trafią, ponownie muszą ją przeanalizować, sprawdzić zmiany i stwierdzić czy mu się one podobają, czy nie. Pamiętaj, że roboty nie przebywają na Twojej stronie codziennie. Czasami sprawdzają ją co kilka dni. Wykaż się więc cierpliwością.
  2. Działania na stronie również wymagają czasu. Sam pomyśl – ile może trwać przygotowanie obszernego, specjalistycznego artykułu, zawierającego trafnie dobrane słowa kluczowe. Podpowiem – kilka albo nawet kilkanaście godzin. Dołóż do tego poprawki, dodanie go na stronę internetową, optymalizację, śledzenie w analityce jego poczynań i planowanie kolejnych kroków, a uskłada Ci się kilka dni pracy.
  3. Poszerzanie wiedzy – webinary, kursy, artykuły, książki. Nie tylko początkujący z nich korzystają. Gdyby tak było specjaliści SEO staliby w miejscu, branża ta bowiem, jak już zapewne wiesz – zmienia się niezwykle dynamicznie. Pozycjonowanie stron, to ciągła nauka!
  4. Zakładając, że ktoś wykonuje pozycjonowanie strony dla Ciebie – zawsze powinieneś zarezerwować nieco czasu na SEO. Dlaczego? Choćby po to, żeby sprawdzić nowy tekst na blog pod kątem merytorycznym, przemyśleć kolejny etap strategii, zaproponować koleje zmiany. Pokornie też wspomnę, że same wyniki agencji też trzeba monitorować i czasem podjąć trudną decyzję o zmianie firmy, z którą współpracujesz.

Czy wiem, co chcę osiągnąć za pomocą pozycjonowania?

Efekty procesu pozycjonowania trudno osiągnąć bez celu i określonej, przemyślanej strategii.

Strategia pozycjonowania strony internetowej

Każda strona jest inna a przez to, może wymagać innego podejścia. W wynikach wyszukiwania jak na rynku – jest popyt oraz podaż, jest konkurencja i chęć zysku.

Co więc powinieneś przemyśleć?

  1. To, w jakim stanie jest Twoja witryna – czy konieczna jest optymalizacja strony, czy wymaga poprawek zarówno pod kątem technicznym, jak i użyteczności dla potencjalnych klientów oraz robotów?
  2. Słowa kluczowe – to temat na osobny artykuł. Dobór słów kluczowych to proces wymagający sporo czasu i doświadczenia. Bez tego jednak ani rusz z pozycjonowaniem strony. Nie mniej wrócę do tematu słów kluczowych jeszcze w tym artykule.
  3. Analiza konkurencji – czy Twoja witryna ma szansę powalczyć o wysokie pozycje w rankingu? Sprawdź jakość stron internetowych konkurencji, ich pozycje w wynikach organicznych, mapach Google itd.
  4. Branżę i jej specyfikę jeśli chodzi o SEO – każdą branżę pozycjonuje się nieco inaczej. Mam na myśli głównie czas oraz potencjalne problemy mogące stanąć na drodze ku pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
  5. Zasoby – wspominane już czas, wiedzę oraz budżet.

Jak działa pozycjonowanie stron internetowych, gdy mam czas, pieniądze i/lub możliwości?

Podsumujmy nieco informacje z wcześniejszej części artykułu. Załóżmy, że Twojej firmie przyda się pozycjonowanie strony, masz czas, budżet i jasną wizję tego co chciałbyś osiągnąć. Jak wygląda wtedy proces pozycjonowania strony?

Audyt SEO strony internetowej

1. Audyt SEO strony

Absolutna konieczność na start. Nie będę ukrywał, że audyt SEO najlepiej zlecić agencji specjalizującej się w pozycjonowaniu stron. Po jego przeprowadzeniu otrzymasz dokument, z którego w dużym skrócie dowiesz się o tym, w jakim stanie jest Twoja witryna i co można lub trzeba w niej poprawić.

Mówiąc nieco szerzej z dobrze przeprowadzonego audytu dowiesz się:

  • W jakim stanie jest widoczność witryny (jak bardzo widać ją w wynikach wyszukiwarki Google)
  • Kilka ciekawych faktów na temat swoich konkurentów w wynikach wyszukiwania (analiza konkurencji jest bardzo istotna w kontekście pozycjonowania, pomoże Ci zorientować się z kim „walczysz” o pozycje w wyszukiwarce Google)
  • Na temat kwestii technicznych i optymalizacji strony pod wyszukiwarki internetowe (pozwoli to wypunktować ewentualne błędy techniczne i wyeliminowanie ich na wczesnym etapie procesu pozycjonowania strony)

2. Wybór słów kluczowych

Słowa kluczowe to nic innego jak frazy (czasami nawet całe zdania!), które użytkownicy wpisują w pole wyszukiwarki. To właśnie do nich Google dopasowuje swoje wyniki wyszukiwania, prezentując możliwie jak odpowiedniejsze strony internetowe.

Wybranie odpowiednich słów kluczowych to żmudny i czasochłonny proces, który wymaga wiedzy i doświadczenia. Właśnie dlatego warto przeprowadzić go ze specjalistą, które ma doświadczenie w tym temacie.

Dobrze dobrane słowa kluczowe sprawią, że łatwiej ściągniesz na swoją witrynę najbardziej wartościowy ruch, czyli potencjalnych klientów.

pozycjonowanie - wybór słów kluczowych

Sposób, w jaki użytkownicy szukają usług, treści czy towarów w Internecie nie jest taki oczywisty, jak mogłoby Ci się wydawać. Zaskoczyłoby Cię jak dziwne lub skomplikowane potrafią być zapytania dotyczące teoretycznie łatwych tematów.

I tutaj dochodzimy do sedna sprawy – przy wyborze słów kluczowych do pozycjonowania strony niczego nie zakładaj z góry. Wierz mi, wybranie listy fraz, którą będziemy się wspierać przy pozycjonowaniu wymaga dokładnego researchu, popartego danymi z narzędzi analitycznych. Wczucie się w jednego ze swoich potencjalnych klientów pomaga, ale intuicja w tak istotnej kwestii nie powinna być decydująca.

3. Optymalizacja strony

Pamiętasz audyt SEO z punktu pierwszego? To jest moment, gdy do niego wracamy. Pod hasłem optymalizacja strony, kryją się działania z zakresu On-Page i Off-Page SEO.

Mając listę słów kluczowych do pozycjonowania strony i wytypowane przez audyt elementy do poprawki możesz przystąpić do wdrożenia poprawek w kodzie strony. Prace nad ulepszeniem poszczególnych podstron witryny wpłyną na lepszą widoczność strony www w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja przy pozycjonowaniu strony www

4. Badanie wyników

Wspominałem już jak ważna jest analityka i jej analiza ruchu Twojej strony internterowej. W SEO nie ma nic gorszego niż nieprzemyślane, pochopne decyzje. Doprowadzić mogą bowiem do kłopotów, z których ciężko będzie się Twojej stronie wygrzebać.

Pozycjonowanie stron to w równie dużym stopniu sama optymalizacja, jak i badanie wyników.

Musisz kontrolować widoczność strony, to jak poszczególne podstrony radzą sobie w wynikach organicznych (tych z pozycjonowania), czy ich pozycje rosną lub maleją i jakie korzyści przyniosła np. ostatnia optymalizacja strony internetowej.

Wyniki analiz to zawsze punkt wyjścia do dalszych działań, zarówno na początku pozycjonowania strony, jak i w trakcie.

Czy to całe pozycjonowanie stron jest w ogóle warte zachodu?

Po bliższym zapoznaniu się z tematem pozycjonowania na pewno przeszło Ci przez myśl pytanie – czy w ogóle warto? Czy opłaca się bawić w te słowa kluczowe, optymalizację strony internetowej, wyniki wyszukiwania, content marketing? Czy gra jest warta świeczki?

Odpowiem jak zwykło się odpowiadać w SEO – to zależy, ale gdybym miał już opowiedzieć się po jakiejś stronie, to jestem jak najbardziej na tak. Już tłumaczę dlaczego warto spróbować pozycjonowania stron.

Najbardziej oczywistą zaletą jest oczywiście zwiększenie ruchu organicznego na Twojej stronie. Oznacza to tyle, że zaczynają odwiedzać ją użytkownicy, który kliknęli link w bezpłatnych wynikach wyszukiwania i są potencjalnie zainteresowani Twoim produktem bądź usługą. To natomiast daje nam większe możliwości nakłonienia ich do działania np. zakupu.

Kolejna ważna kwestia to trwałość, jaką dają efekty procesu pozycjonowania stron. Przerwanie działań SEO nie powinno negatywnie wpłynąć na rezultaty, które zdołałeś osiągnąć wcześniej.

To, że tworzenie wartościowych treści jest bardzo istotne w kontekście pozycjonowania już pewnie wiesz. Warto jednak wspomnieć, że aktywne i staranne prowadzenie bloga pomoże Ci zbudować wizerunek eksperta w danej branży. Zwiększy to zarówno zaufanie wśród klientów, jak i samego Google. Warto uwzględnić ten czynnik w swojej strategii pozycjonowania strony czy sklepu internetowego.

SEO to również poprawiana struktura strony, czyli optymalizacja kodu strony. Temat optymalizacji strony to także wszelkie kwestie technicznych np. szybki hosting czy implementacja nowych wersji użytych technologii. Warto też, abyś wiedział, że sprawnie działająca strona internetowa pomoże we wspieraniu innych kanałów marketingowych np. reklam Google Ads, czy tych na portalu Facebook.

Pozycjonowanie stron – Podsumowanie

Pozycjonowanie stron www to złożony i długotrwały proces. Z drugiej strony jest też często bardzo opłacalny! Istotne jest planowanie i ciągła analiza efektów. Ostatecznym rezultatem natomiast ma być wysoka pozycja strony w wynikach wyszukiwania Google.

Wpływ na wyniki pozycjonowania stron w wyszukiwarkach internetowych mają zarówno działania na, jak i poza stroną www. Szczególnie ważne jest opracowanie listy jak najdokładniejszych i trafnych słów kluczowych, dostosowanie strony pod nie i stworzenie specjalistycznych, rozbudowanych artykułów stanowiących odpowiedzi na pytania potencjalnych klientów.

Dobrze to zobrazuje moje częste powiedzenie, że „cała strona jest jedną wielką ofertą, a nie tylko podstrona ofertowa”.

Pozycjonowanie stron wymaga wiedzy, czasu, budżetu i zaangażowania. Jeśli brakuje nam choć jednego z tych elementów, warto pomyśleć o pomocy specjalistów.

Jeśli jesteś na początku swojej przygody z SEO, mam nadzieję, że ten artykuł będzie dobrym wstępem i być może zachętą do dalszych działań.

Jeśli interesuje Cię pozycjonowanie strony, ale potrzebujesz więcej informacji napisz pytanie w komentarzu. Chętnie podpowiem i podzielę się swoim doświadczeniem z zakresu pozycjonowania stron!

Zapisz się na newsletter

Informacje o nowych artykułach i pomysłach na biznes prosto na Twój e-mail:


Znalazłeś wartość w treści? Podziel się ze znajomymi:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz ich użyć tagów i atrybutów HTML:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>