Przewodnik po content marketingu

Jak robić skuteczny content marketing? – kompletny przewodnik

Niniejszy tekst jest kompletnym przewodnikiem po tematyce marketingu treści. Cały przewodnik składa się z 4 osobnych artykułów. Jeżeli szukasz szybkiej i konkretnej odpowiedzi to zerknij od razu na „Co znajdziesz w artykule (spis treści)„.

Czym jest content marketing?

Content marketing(marketing treści) to metoda na pozyskiwanie określonych odbiorów, dzięki przygotowaniu dla nich wartościowej treści. Możesz zainteresować klienta i zachęcić go do wykonania pożądanych działań. Najczęściej jest to zapoznanie się z marką czy produktem. W biznesie możesz w ten sposób zautomatyzować pozyskiwanie klienta przez Internet. W dodatku będą to osoby, które będą zainteresowane dokładnie twoją ofertą.

Główną formą realizacji marketingu treści są oczywiście tworzone teksty, ale masz także do dyspozycji inne media. Mogą to być zdjęcia, infografiki, wizualizacje, filmy, webinary, podcasty, biuletyny, raporty, wykresy, recenzje, poradniki czy blogi, a to wciąż nie wszystko.

Warto zaznaczyć, że dla aplikacji i produktów fizycznych dobrze sprawdzają się instrukcje obsługi w formie wideo. Jestem na to żywym dowodem. Otóż musiałem oglądać wideo instrukcję , gdy moje samodzielne próby złożenia łóżeczka turystycznego rocznej córki spełzły na niczym!

Czy to jedyna zaleta marketingu treści? Jest ich zdecydowanie więcej! Zobacz, co jeszcze możesz zyskać!


Pozostałe artykuły z mini serii o Content marketingu:

  1. Jak robić skuteczny content marketing? – kompletny przewodnik
  2. Strategia content marketingowa – 7 praktycznych kroków
  3. Content marketing narzędzia i wskazówki
  4. Content marketing dla firm – 4 konkretne przykłady

Co daje marketing treści?

Możesz się jeszcze zastanawiać czy na pewno warto wdrożyć u siebie marketing treści. Pozwól, że przedstawię Ci tylko niektóre zalety tej formy marketingu:

  • budujesz zaufanie odbiorców;
  • masz stosunkowo niski koszt dotarcia do potencjalnego klienta;
  • docierasz do klientów na różnych etapach lejka zakupowego;
  • angażujesz klienta na długi czas i masz możliwość interakcji z nim;
  • automatyzujesz marketing;
  • zyskujesz wartościowe treści pod SEO (pozycjonowanie);
  • otrzymujesz treści z długim okresem życia (dodatkowo w razie potrzeby możesz je odświeżyć/zaktualizować);
  • masz spore szanse na wirusowe dotarcie do szerokiego grona odbiorców.

Najlepiej jest wybrać formę publikowania treści dopasowaną do twojej grupy odbiorców. Informację o tym jak wyselekcjonować odbiorców znajdziesz w dalszej części artykułu. Pamiętaj proszę, że w content marketing ważniejsze niż sprzedaż bezpośrednia jest zbudowanie dobrej relacji. Unikaj jak ognia chęci uzyskania zamówień z content marketingu! Podjedź do tego na zasadzie dostarczania wartości dla nowych odbiorców, a następnie pielęgnowania nawiązanych z nimi relacji.

Co daje content marketing (marketing treści)

Content marketing, a pozycjonowanie (SEO)

Dbając o marketing treści nie zapominaj o poprawnej optymalizacji zawartości pod wyszukiwarki. Połączenie pozycjonowania i marketingu treści jest elementem wręcz obowiązkowym. Zależy ci przecież, aby Twoje treści docierały do zainteresowanych osób.

Jeżeli nie czujesz się mocny w pozycjonowaniu, to sugeruję wynająć takiego specjalistę, aby pomagał Ci dbać o optymalizację strony. Rozwiązaniem budżetowym może być podszkolenie się z podstaw pozycjonowania i zadbanie o najważniejsze kwestie samemu (koniecznie zajrzyj wtedy do bibliografii na końcu artykułu).

Weź pod uwagę że pozycjonowanie stron jest bardzo szerokim zagadnieniem, które na dodatek cały czas podlega licznym zmianom. Dlatego nawet jeżeli wybierzesz usprawnianie strony we własnym zakresie, to polecam poprosić eksperta SEO o dodatkowy audyt strony i feedback w celu jej usprawnienia. Będziesz zaskoczony ile wartościowych usprawnień ci zaproponuje.

Badania na temat marketingu treści

Bardzo zależało mi, aby artykuły o content marketingu, były tak merytoryczne jak to tylko możliwe. Dlatego zapoznałem się z wszystkimi możliwymi badaniami, jakie udało mi się znaleźć. Zerknijmy zatem na wybrane dane dotyczące content marketingu i wyciągnijmy z nich wartościowe wnioski.

badania content marketing
Przetrząsnąłem Internet w poszukiwaniu badań o marketingu treści.

Według raportu „Whitepress Content marketing w Polsce – efektywność, strategie, prognozy 2016” aż 50% firm planowało wtedy zwiększyć wydatki na content marketing. Patrząc na zalewający nas z wszystkich stron content, można śmiało powiedzieć, że praktyka zdaje się potwierdzać te wyniki badań. Dodatkowo ankieta wykonana przez World Media Group wskazuje że 79% marketingowców spodziewa się wzrostu liczby kampanii marketingowych. Jasno wskazuje to na wzrost trendu wykorzystania content marketingu.

Nowszy raport FINITE potwierdza ten trend, gdzie jest wskazanie na to że aż 68% marketerów jest pewnych ich podejścia do marketingu treści. Świadczy to o dojrzewaniu tego rynku. Dlatego przygotowując teksty przyłóż się do nich, bo konkurencja staje się coraz mocniejsza!

Smutne są natomiast fakty dotyczące tego, że aż 61% marketerów B2B tylko czasami lub wręcz nigdy nie definiuje swoich KPI. Pamiętaj o strategii i jej weryfikacji. Jeżeli chcesz uzyskiwać coraz lepsze efekty to musisz mieć możliwość ich pomiaru i weryfikacji. Jeżeli nie wiesz jak wyznaczać KPI, to koniecznie zerknij na artykuł o celach marketingowych.

Trudno jest mi natomiast odnieść się do faktu, że 70% badanych uważa za wyzwanie utrzymanie ilości publikacji jakościowych treści. Czyli mają problem z regularnym tworzeniem i publikowaniem wartościowej treści.

Wydaje mi się, że wynika to po prostu z presji przełożonych na ilość publikacji, a chęcią utrzymania jakości publikacji przez marketerów. Jeżeli taki problem występuje u Ciebie, to koniecznie porozmawiaj z przełożonym. Przypomnę, że jakość publikacji w content marketingu jest jednym z najważniejszych elementów. Lepiej odpuścić nawet połowę publikacji, aby pozostała część była wysokiej jakości.

Wartościowe wnioski pojawiły się w raporcie IAB Polska: „Content Marketing”. Mianowicie: tylko 8% firm zleca firmom zewnętrznym tworzenie lub publikację treści. W mojej opinii liczba takich firm rośnie z roku na rok, gdyż zainteresowanie marketingiem treści rośnie, a nie każda firma może sobie pozwolić na takie działania we własnym zakresie. Nie zmienia to faktu, że moim zdaniem to firma najlepiej zna swoją ofertę i to ona powinna się zajmować tworzeniem treści. Trzymam kciuki, aby firmy same tworzyły content, a dopiero później dawały go np. firmie pozycjonującej do weryfikacji (sam zalecam takie działanie swoim klientom).

Istotnym elementem badania Content Marketing Institute jest fakt, że 84% celów związanych z content marketingiem było opartych o kreowanie świadomości marki. Oznacza to, że marketing treści wykorzystujemy głównie do budowania widoczności na rynku.

Na zakończenie

Dziękuję, że zapoznałeś się z pierwszym wpisem z serii. Jeżeli chcesz uzyskać jeszcze więcej informacji o tym jak robić skuteczny marketing treści to niżej znajdziesz linki do pozostałych artykułów z serii.

Być może masz własne przemyślenia lub możesz jakoś poszerzyć wiedzę z artykułu. Bardzo proszę, abyś zwłaszcza w tym drugim przypadku napisał o tym w komentarzu.

Oczywiście suchar w nagrodę że przeczytałeś całość! A właściwe byłby…

Dowcip o biznesie

Uczciwie przyznaję się do porażki. Sporo czasu szukałem jakiegoś ciekawego żartu o marketingu, ale znalazłem tylko słabe dowcipy i poradniki jak wpleść humor do komunikacji marketingowej… Ludzie z marketingu nie mają poczucia humoru? Jeżeli masz jakiś dobry dowcip o marketingu to proszę potratuj sytuację i wklej coś w komentarzu 🙂

Pozostałe artykuły z serii:

  1. Jak robić skuteczny content marketing? – kompletny przewodnik
  2. Strategia content marketingowa – 7 praktycznych kroków
  3. Content marketing narzędzia i wskazówki
  4. Content marketing dla firm – 4 konkretne przykłady

Bibliografia i inspiracje:

  • Nie sprzedawaj! #Pozwólkupić. Autor: Wojciech Woźniczka 2018
  • Trakcja, czyli złap przyczepność. Jak każdy startup może osiągnąć szybki wzrost. Autorzy: Gabriel Weinberg, Justin Mares. Wydawnictwo: Onepress 2016.
  • Maszyna do pisania. Kurs kreatywnego pisania. Autor: Katarzyna Bonda. Wydawnictwo: Muza 2015, 2017.
  • MBA w dziesięć dni. Praktyczny kurs menedżerski. Autor: Silbiger Steven A. Wydawnictwo: MT Biznes 2017.
  • SEO Playbook. Autor: Sławomir Czajkowski. (Self Publishing) 2019.
  • Magazyn Online Marketing – Grudzień 2020 (temat numeru to content marketing i copywriting).
  • A practical guide to killer marketing Content (ebook – język angielski). Autor: Sarah Goliger.

Zapisz się na newsletter

Informacje o nowych artykułach, wartościowe materiały i oferty specjalne prosto na Twój e-mail:


Znalazłeś wartość w treści? Podziel się ze znajomymi:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz ich użyć tagów i atrybutów HTML:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>