Henry Ford

Henry Ford

Henry Ford jest dobrym przykładem przedsiębiorcy, który dzięki trzymaniu się zasad i niezłomnej postawie osiągnął naprawdę wiele. Co ważne – do wszystkiego doszedł sam. Warto poznać jego biografię – kto wie, być może to właśnie jego postać zapoczątkowała modę na amerykański sen?

Henry Ford - portret
Henry Ford

Henry Ford – Biografia

Zacznijmy od początku – wywodził się z rodziny farmera, który przybył do Stanów Zjednoczonych z Irlandii. Jego matką była Mary Litogot, która była dzieckiem imigrantów z Belgii. Henry urodził się 30 lipca 1863r w Deaborn w stanie Michigan i posiadał łącznie ośmiorga rodzeństwa.

W czasie młodości zamiłowanie małego Henry’ego do mechaniki nie budziło szacunku, gdyż to ciężka praca na roli była stawiana na piedestale. W wieku 17 lat opuścił farmę rodziców i rozpoczął pracę jako robotnik. W zakładzie w którym pracował, po raz pierwszy zobaczył działającą maszynę parową.

W 1879 przeprowadził się do Detroit, gdzie do 1884 roku pracował jako mechanik, który dojeżdżał do rolników i naprawiał im maszyny. Dziesięć lat później w 1889 roku został głównym inżynierem w Edison Illuminating Company. Jego pasja do mechaniki objawiała się tym, że majsterkował w warsztacie, gdy tylko miał taką możliwość.

Pierwszy pojazd zbudowany przez Henrego Forda

Założyciel Forda tworzy pierwsze auto

Rezultatem jego pracy w wolnym czasie był pierwszy samochód, który Henry zbudował w 1892 roku (w 1986 zbudował auto z silnikiem spalinowym). Kilka lat później w 1899 roku zrezygnował z pracy i założył z partnerami własny zakład produkcji samochodów. Firma nazywała się Detroit Automobile Company, która później została przekształcona w dobrze dziś znany szyld “Cadillac Motor Company”. Henry Ford nie dogadywał się ze wspólnikami co do strategii rozwoju firmy. Głównie dlatego, że Henry chciał produkować dużą liczbę tanich aut dla mas. Z tego powodu spieniężył swoje udziały i założył w 1903 roku nową firmę pod własnym nazwiskiem.

Bardziej niż cokolwiek innego – przygotowywanie się jest sekretem do sukcesu.

Henry Ford

Oczywiście było to przedsiębiorstwo Ford Motor Company. Żeby przyciągnąć uwagę ludzi i wybić się ponad konkurencję, przygotowywał samochód, który będzie zdolny do pobicia rekordu prędkości. Udało mu się to tego samego roku (1903), kiedy samochód Henry’ego Forda osiągnął prędkość 147 km/h.

Popularność przyniosła nie tylko klientów, ale także problemy. Towarzystwo przypisujące sobie patent na produkcję samochodów chciało narzucić opłaty na zakłady Forda. Henry odmówił płacenia opłaty patentowej, ponieważ uważał, że samochody zrodziły się raczej z naturalnego postępu. Trudno faktycznie ocenić słuszność patentu, ponieważ nad automobilem pracowało wtedy wielu ludzi jednocześnie. Zapoczątkowało to trwający 6 lat proces przeciw Fordowi, który sąd ostatecznie odrzucił.

Zdolność produkcyjna zakładów Forda cały czas rosła i w 1908 roku wyprodukowano 100 aut w ciągu jednego dnia. Jednak nawet to nie zaspokajało nieustannie rosnącego popytu.

Auto w muzeum Henrego Forda
Model J w muzeum Henrego Forda

Henry Ford mocno koncentrował się na obniżaniu kosztów produkcji, aby jego pojazdy mogły być coraz tańsze i trafiać do szerszej grupy klientów. Dobrym przykładem jest tutaj decyzja o rezygnacji z oferowania samochodów w różnych kolorach na rzecz szybkoschnącego czarnego lakieru. Henry mawiał: “Możesz otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny”.

Flagowym modelem był oczywiście Ford T. W porównaniu do innych modeli była to prosta i łatwa w obsłudze konstrukcja. Całością swoich prac Henry Ford zmienił postrzeganie samochodu jako zabawki i przywileju dla bogatszych, na ogólnie dostępny środek transportu dla wszystkich ludzi.

Początek masowej produkcji – linia montażowa

Henry Ford doskonale wpisał swoje zainteresowania mechaniką na czas przełomu na rynku motoryzacyjnym. Ponieważ był to czas dynamicznego rozwoju tego sektora, wielu koncepcji i prób budowy aut. Produkcja była nieustanie doskonalona. Henry uważał, że “Kto tak zastygł, że nie może się zmienić, już nie żyje…”, a także, że “Wszystko można robić lepiej, niż robi się dzisiaj”. Obrazowało to jego wpisanie się w przełom motoryzacyjny nie tylko poprzez zainteresowanie techniką, ale też mentalną gotowość.

Poprzez współpracę z naukowcem (Clarence Avery) rozpoczął wdrażać produkcję taśmową samochodów. Celem inicjatywy było spowodowanie, aby każdy pracownik miał za zadanie wykonywać tylko 1 czynność przy taśmie produkcyjnej. Początkowo było to odpowiednie organizowanie stanowisk w celu wykonania konkretnych czynności montażowych. Później objawiało się połączeniem liną podwozi, które były przemieszczane do kolejnych miejsc, gdzie operatorzy wykonywali czynności montażowe.

Skróciło to czas budowy samochodu ponad sześciokrotnie – do zaledwie 2 godzin. Henry wprowadził też trzyzmianowy system pracy, który zmaksymalizował wydajność fabryk. Ciągłe udoskonalanie produkcji było widoczne nie tylko w ilości produkowanych samochodów. Ford wraz z ilością obniżał też ceny, co świetnie obrazuje poniższa relacja ilości wyprodukowanych aut do ceny w latach 1908 i 1916:

  • 1908 – 89 500 aut za 950 dolarów za sztukę
  • 1916 – 533 921 aut w cenie 360 dolarów od sztuki

Henry Ford – przedsiębiorca z zasadami

W 1914 roku bez przymusu z zewnątrz zakłady Forda same wprowadziły płacę minimalną w wysokości 5 dolarów dziennie, a dzień pracy został skrócony z 9 do 8 godzin. Pracownicy otrzymali także udział w zyskach firmy. Dla porównania wcześniej pracownicy otrzymywali 2,34 dolarów za dzień pracy, która i tak była dobrą pensją. Płaca robotnika w fabryce Forda trzykrotnie przewyższała średnią pensję robotnika amerykańskiego.

Ambicją pracodawcy, jako przywódcy, powinno być płacenie lepszych zarobków, niż w którymkolwiek podobnym przedsiębiorstwie, a ambicją robotnika powinno być umożliwienie tego.

H. Ford

Z zasady doceniał swoich pracowników i mocno stawiał na ich rozwój. Do młodych pracowników mówił “Młodzi ludzie powinni raczej inwestować niż odkładać”. (O słuszności tego powiedzenia można poczytać w innych artykułach na blogu – np. “W co inwestować“).

Nagradzał wszystkie pomysły, które usprawniały pracę. Uważał, że: “Pracodawca jest wspólnikiem swojego pracownika, a pracownik wspólnikiem pracodawcy. Obie jednostki są niezbędne”. Polskim akcentem wartym wspomnienia jest to, iż uważał Polaków za najzdolniejszych robotników w swoich fabrykach.

Pomnik - Henry Ford
Henry Ford na pomniku w Detroit

Jego zasady w zakresie edukacji były podobne do tych, których trzymał się jego znajomy Edison. Uważał, że nie wykształcenie teoretyczne, ale praktyka i doświadczenie jest najważniejsze na drodze do sukcesu. Czyli stawiał pragmatyzm nad teorię.

Warto też zauważyć, że był przeciwnikiem uzależnień. Mocno sprzeciwiał się paleniu – zwłaszcza wśród młodszych ludzi. Choć też z drugiej strony nie był fanem aktywności fizycznej – mawiał “Ćwiczenia to bzdura. Jeśli jesteś zdrowy nie potrzebujesz ich, jeśli jesteś chory, zaszkodzą ci“.

Kontrowersje wokół Henrego Forda

Wokół postaci Forda powstało także trochę kontrowersji. Miał autokratyczny i choleryczny charakter. Nie tolerował sprzeciwu i ubóstwiał porządek. Był przeciwnikiem związków zawodowych. Zarzucano mu głównie jego postawę antysemicką – publikował artykuły na ten temat w The Dearborn Independent. Środowiska żydowskie zorganizowały akcje przeciw niemu, co zmusiło go do odwołania słów, które opublikował w artykułach.

Innym przykładem mogą być poglądy wobec Niemiec, które stawały się państwem antyżydowskim. Adolf Hitler zafascynował się książką Forda pt. “Międzynarodowy żyd”(1920; wyd. polskie 1922, 1998). Choć co ciekawe warto dodać, że Henry był również pacyfistą. Co też pokazuje jego zmiana nastawienia wobec Niemiec po rozpoczęcie przez nich wojny.

Henry Ford – cytaty

Nie podlega żadnej wątpliwości, że bohater tej biografii był człowiek światłym, który często potrafił mądrze ująć w słowach zależności przyczynowo skutkowe. Jest to też powód, przez który jego wypowiedzi są często cytowane po dzień dzisiejszy. Poniżej lista tylko wybranych cytatów Henrego Forda:

  • Porażka jest dla nas szansą, aby mądrzej zacząć na nowo.
  • Myślenie to najcięższa praca z możliwych i pewnie dlatego tak niewielu ją podejmuje.
  • Nie sądzę, by ktokolwiek był na tyle mądry, aby ocenić, co jest możliwe, a co nie.
  • Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces.
  • Przeszkody to są te straszne rzeczy, które widzisz, kiedy odrywasz wzrok od swoich celów.
  • Jeśli pieniądze są Twoją nadzieją na niezależność – nigdy jej nie osiągniesz. Bezpieczeństwo mogą Ci zapewnić jedynie zasoby wiedzy, umiejętności i zdolności.
  • Jeśli uważasz, że coś potrafisz lub że czegoś nie potrafisz, na pewno masz rację.
  • Każda porażka jest szansą żeby spróbować jeszcze raz, tylko mądrzej.
  • Jeden pomysł na raz – to właśnie tyle, ile możesz zdzierżyć.
  • Henry Ford zapytany o źródło sukcesu legendarnego modelu Forda T odpowiedział: „Nie korzystaliśmy z badań marketingowych – gdybyśmy zapytali klientów czego potrzebują, to powiedzieliby, że szybszego konia, ponieważ nie wiedzieli, czym właściwie jest samochód.
  • Firma, która zajmuje się wyłącznie zarabianiem pieniędzy, to kiepska firma.
  • Jest jedna, ważna zasada dla przedsiębiorcy: Stwórz najlepszą możliwą jakość, przy najniższym możliwym koszcie, płacąc najwyższe możliwe wynagrodzenie.
  • Chciwość jest tylko odmianą krótkowidztwa.
  • Interes, który nic poza pieniędzmi nie przynosi, jest złym interesem.
  • Celem wykształcenia nie jest napełnienie umysłu człowieka faktami; zadaniem jest nauczyć go, jak ma używać umysłu do… myślenia. A często zdarza się, że człowiek lepiej umie myśleć, nie będąc krępowany wiedzą przeszłości.

Ku pamięci

W latach trzydziestych wprowadzono w Stanach ogromny podatek od dziedziczenia dużych majątków, co praktycznie uniemożliwiło przekazanie majątku Forda jego potomkowi. Henry zadecydował, że nie pozwoli na przejęcie 70% majątku przez państwo i założył Ford Foundation, której przekazał majątek, a na jej prezesa powołał swojego syna Edsela. Niestety ograniczyło to możliwość kierowania firmą.

Henry Ford na znaczku

Henry Ford zmarł 7 kwietnia 1947 roku. Niewątpliwie jest wielką postacią w historii nie tylko USA i motoryzacji, ale także całej ludzkości. Położył podwaliny pod dzisiejszy model produkcji samochodów i otworzył dostęp do wygodnego podróżowania wszystkim ludziom poprzez zmniejszenie kosztu wytworzenia samochodu. Dodatkowo jako twórca linii montażowej i tak zwanej masowej produkcji wpłynął pozytywnie także na inne sektory przemysłu.


Jeśli sądzisz, że potrafisz to masz rację. Jeśli sądzisz, że nie potrafisz – również masz rację.

Powiedzenie H. Forda

Bibliografia

  • Moje życie i dzieło. Autor: Henry Ford. Wydawnictwo: Instytut Praktycznej Edukacji. Książka wydana w 2006 roku.
  • Dziś i Jutro. Ford Henry. Wydawnictwo: ProdPublishing. Książka wydana w 2007 roku.
  • Henry Ford książka w języku angielskim. Autor Carol Gelderman. Wydana przez Beard Books w 1981r.

Źródło cytatów: Wikicytaty.

Henry Ford przy samochodach

Poznaj też biografię Thomasa Edisona – przyjaciela Forda, który wniósł niepodważalny wkład w przemysł elektryczny.

Zapisz się na newsletter

Informacje o nowych artykułach i pomysłach na biznes prosto na Twój e-mail:


Znalazłeś wartość w treści? Podziel się ze znajomymi:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz ich użyć tagów i atrybutów HTML:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>