czym jest biznesplan, wizualizacja, komputer, przedsiebiorca

Czym jest biznesplan? – definicja, struktura i zasady tworzenia

Czy wiesz, co to jest biznesplan i w jakim celu się go tworzy? Jakie elementy powinien zawierać? Każda z tych kwestii została omówiona w poniższym artykule. Zapoznaj się z nim, jeśli nie wiesz, od czego zacząć i jak napisać biznesplan Twojej działalności. Dowiesz się również, czym jest analiza SWOT przedsiębiorstwa. 

Biznesplan – definicja

Jest to spisany plan powstania lub rozwoju Twojego biznesu. Za jego pomocą wyjaśniasz, w jaki sposób planujesz osiągnąć konkretne cele. Druga sprawa to określenie tego, jakie masz oczekiwania w stosunku do tej działalności. W dużym stopniu wpływa on na powodzenie naszego biznesu. 

Biznesplanem nazywamy dokument opisujący przyszłą firmę w sposób jak najbardziej drobiazgowy. Jest to wnikliwa analiza, która umożliwia nie tylko omówienie planów i ich mocnych stron. Ułatwia on również wstępne oszacowanie zagrożeń związanych z otwarciem biznesu. W związku z tym nierzadko bywa pomocny w uniknięciu kryzysowych sytuacji. Najbezpieczniejszym wyjściem jest opracowanie planu awaryjnego jeszcze przed założeniem firmy. 

biznesplan, laptop z karteczkami

Pamiętajmy jednak, że opisowy dokument nie jest równy tzw. laniu wody, aby uzyskać jak najwięcej treści. Musi on zawierać konkrety. Prawidłowo przygotowana strategia powinna być pomocna przy weryfikowaniu, czy Twój biznes może osiągnąć sukces. Dzięki niemu zaplanujesz też swoje kolejne działania biznesowe. 

W jakim celu tworzy się biznesplan?

Zasadniczy cel biznesplanu polega na tym, aby dzięki niemu móc ocenić koncepcję stworzoną przez przedsiębiorcę. Przygotowany projekt należy później zestawić z aktualną sytuacją rynkową. Jednak to nie wszystko – warto podejść do tego tematu bardziej kompleksowo. Istnieją też kwestie, o których nie każdy mówi w kontekście opracowywania takiego projektu biznesu. 

Do głównych celów tworzenia biznesplanu należą:

  • scharakteryzowanie całego przedsięwzięcia, 
  • opracowanie strategii marketingowej,
  • kalkulacja kosztów początkowych, 
  • wykrycie możliwych problemów, 
  • uzyskanie dofinansowania z różnych źródeł,
  • zdefiniowanie nowych celów (w przypadku działającej firmy),
  • poszerzenie oferty biznesowej lub zakresu działalności,
  • mierzenie efektywności lub śledzenie wzrostu funkcjonującej działalności, 
  • omówienie i analiza wartości działalności. 

Teraz prawdopodobnie zastanawiasz się, w jaki sposób określić cele swojej firmy. Moim zdaniem najlepiej zrobić to za pomocą metody SMART. Omówiłem ją we wpisie na temat planowania kampanii reklamowej – bez problemu możesz do niego wrócić. 

Jak napisać biznesplan? Zasady tworzenia 

Jest kilka zagadnień, na których powinieneś się skupić podczas opracowywania swojego biznesplanu. To od nich w głównej mierze może zależeć powodzenie całej operacji.

czym jest biznesplan, kalkulator, dokumenty

Wśród najbardziej istotnych cech biznesplanu należy wymienić: 

  • czytelność – projekt powinien być przygotowany tak, aby każdy był w stanie go zrozumieć. Ważna jest kolejność omawianych zagadnień. Musi więc być czytelny i przejrzysty, warto stosować różnego rodzaju wykresy, tabele czy rysunki. Obrazowe przedstawienie danych liczbowych ułatwia ich zrozumienie. Odradzane jest jednak używanie fachowego języka, 
  • elastyczność – plik z dokumentem należy przygotować w taki sposób, aby istniała możliwość wprowadzania do niego koniecznych zmian,
  • poufność – biznesplan zawiera wiele informacji, które nie powinny być ogólnodostępne. Przygotuj umowę o zachowaniu poufności przed przekazaniem jego kopii,
  • kompleksowość – precyzyjne omówienie wszelkich kwestii związanych z funkcjonowaniem przedsięwzięcia,
  • adekwatność – powinien być dopasowany pod kątem formy i treści do celu, a także do potrzeb odbiorcy, 
  • wiarygodność danych i rzetelność założeń – zamieszczone informacje i dane muszą być prawdziwe. Warto poprzeć je też odpowiednimi analizami,
  • długofalowość – jego zakres powinien obejmować od 3 do 5 lat, zdarzają się jednak krótsze okresy,
  • uczestnictwo kierownictwa – jest niezbędne podczas opracowywania biznesplanu, jeśli firma funkcjonuje na rynku od jakiegoś czasu,
  • wariantowość – projekt powinien przewidywać więcej niż jeden sposób na osiągnięcie wyznaczonych celów.

Od czego zacząć tworzenie biznesplanu? 

Na początek zastanów się, czym tak naprawdę chciałbyś się zajmować w ramach tej działalności. Postawisz na sprzedaż produktów czy świadczenie usług? Chodzi tutaj o przygotowanie ogólnej charakterystyki firmy.

W tym miejscu dobrze byłoby zastanowić się nad tym, w czym jesteś dobry. Jeśli już to określiłeś, pomyśl, czym dokładnie chcesz się zająć. W tym celu zadaj sobie następujące pytania: 

  • Co będziesz sprzedawał?
  • Kim będą Twoi klienci?
  • Jak chcesz do nich trafić ze swoimi produktami lub usługami?
biznesplan czym jest, zarowka w dloni

Następna kwestia to oszacowanie sprzedaży w pierwszych miesiącach funkcjonowania biznesu. Później idź o krok dalej. Zastanów się, jak może wyglądać sprzedaż Twoich produktów lub usług, ale w dłuższej perspektywie. Byłoby idealnie, gdyby udało Ci się przygotować prognozy na poszczególne miesiące.

Jak to zrobić? Na pewno nie powołuj się na własną wyobraźnię, bo to nie przyniesie nic dobrego. Skup się na danych, do których masz dostęp. Po pierwsze zbadaj rynek, na jakim chcesz działać. Następnie zrób research wśród konkurencji – to pomoże Ci zorientować się w ich działaniach. Może nawet czymś się zainspirujesz. Kolejny krok to określenie i znalezienie partnerów biznesowych, jeśli ich potrzebujesz.

Wreszcie przyszedł czas na kalkulacje kosztów. Musisz rozważyć, w jaki sposób pozyskasz środki na rozpoczęcie swojej działalności. Masz własne oszczędności czy myślisz raczej o jakimś dofinansowaniu? Dobrym wyjściem jest też przygotowanie harmonogramu. Ułatwia to rozplanowanie konkretnych działań w czasie. Poza tym zawsze lepiej coś zapisać, aby móc do tego wrócić w dowolnym momencie.

Struktura – co powinien zawierać biznesplan?

Generalnie nie istnieje coś takiego jak ustalona struktura biznesplanu. Są jednak pewne aspekty, które należy w nim uwzględnić, zwłaszcza jeśli przygotowujesz go dla jakiejś instytucji. W takiej sytuacji warto wcześniej sprawdzić, jakie elementy biznesplanu są wymagane.

biznesplan, lista rzeczy do zrobienia, uscisk dloni

Biznesplan musi obejmować te kwestie, które są istotne z perspektywy funkcjonowania i rozwoju firmy. Będą to przede wszystkim:

  • spis treści (dzięki niemu projekt jest przejrzysty i zrozumiały),
  • analiza otoczenia firmy – wewnętrzne (pracownicy) oraz zewnętrzne (konkurencja, rynek) – najlepiej opracować analizę SWOT dot. przedsięwzięcia,
  • charakterystyka grupy docelowej (kim będą Twoi klienci) – aby była jak najbardziej dokładna, warto podzielić ją na segmenty,
  • plany działań: organizacyjny, marketingowy, techniczny, finansowy, sprzedażowy,
  • harmonogram poszczególnych działań,
  • historia i charakterystyka firmy (nazwa, adres, data rozpoczęcia działalności czy jej zakres),
  • informacje na temat kontroli oraz realizacji projektu,
  • opis produktów i usług znajdujących się w ofercie firmy (w tym ich wady, zalety i ceny – jak najbardziej szczegółowo),
  • analiza finansowa (uwzględnij przychody i koszty),
  • streszczenie – najlepiej napisać je na końcu – powinno uwzględniać cel powstania projektu oraz to, skąd wziął się pomysł na biznes.

Pamiętaj, że projekt ten musi współgrać z Twoim pomysłem na biznes. 

Chciałbyś otworzyć własny biznes, ale brakuje Ci pomysłów? Sprawdź te wpisy:

Czym jest analiza SWOT firmy

Analiza SWOT jest metodą, która umożliwia grupowanie i weryfikację zebranych wcześniej informacji. Najczęściej bywa stosowana podczas strategicznej analizy danego przedsiębiorstwa.

biznesplan, czym jest analiza swot

Skąd wzięła się jej nazwa? To bardzo proste – mamy do czynienia z akronimem (skrótem) słów: Strengths, Weaknesses, Opportunities oraz Threats. Oznaczają one kolejno:

  • S – mocne strony,
  • W – słabe strony,
  • O – szanse,
  • T – zagrożenia. 

Mocne i słabe strony należą do wewnętrznych czynników, które symbolizują siłę lub słabość konkretnej firmy. Szanse i zagrożenia to z kolei zewnętrzne procesy oraz zjawiska oddziałujące na rozwój przedsiębiorstwa. 

Podsumowanie

Biznesplan ułatwia ocenę Twojego pomysłu na biznes oraz sprawia, że wstępne plany stają się realne. Nierzadko pomaga też zweryfikować Twoje oczekiwania względem biznesu. Z punktu widzenia przedsiębiorcy pomysł może sprawiać wrażenie świetnie przemyślanego, a nawet innowacyjnego.

Jednak po skonfrontowaniu go z danymi rynkowymi można się bardzo rozczarować. Dlatego dobrym punktem wyjścia jest opracowanie biznesplanu Twojej przyszłej firmy. Pamiętaj, że otwarcie własnej działalności wymaga gruntownego przemyślenia. 

Zapisz się na newsletter

Informacje o nowych artykułach, wartościowe materiały i oferty specjalne prosto na Twój e-mail:


Znalazłeś wartość w treści? Podziel się ze znajomymi:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz ich użyć tagów i atrybutów HTML:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>